Praznik rada, red. Pijer Žalica, Bosna i Hercegovina, Hrvatska, Makedonija, Srbija, Crna Gora, 2022.

27.4.2023.

OCRTAVANJE BOSANSKE RATNE I POSTRATNE TRAUME U KOMIČKO-TRAGIČKOM TONU

Praznik rada, red. Pijer Žalica, Bosna i Hercegovina, Hrvatska, Makedonija, Srbija, Crna Gora, 2022.

„Ajmo i mi sad… A đe ćemo? U p.m.!“ Mislite li da se pisac ovih redaka, u nedostatku elaboriranije konkluzije povodom odgledanog filma, utječe jeftinom vulgariziranju? Može biti. No, dana je riječ samom autoru i posljednjim rečenicama što ih redatelj i scenarist kino-uratka pod nazivom Praznik rada (2022.) ostavlja u amanet gledateljima. Naravno, radi se o filmu Pjera Žalice, kojim je zatvoren prošlogodišnji Sarajevo Film Festival. I doista, čini se da ne može biti doslovnijeg, ali i primjerenijeg autorskog sebe-komentara protagonista narečena filma. Jer, u posljednjem kadru pljuska pred prvomajski uranak, i vizualno je podcrtan sav čemer i jad svakodnevlja u Sarajevu s kraja drugog desetljeća milenija.

Priča filma vrlo je jednostavna i izravna. Prije same uvodne špice, vidimo četiri postarija muškarca za stolom uz mezu i pivo. Žuna (Emir Hadžihafizbegović), Numo (Admir Glamočak), Savo (Boris Isaković) i Mujke (Aleksandar Seksan) razgovaraju stručno-znanstveno kompetentno o ničem doli – kvaliteti mesa. Važnost toga hoće li se za prvomajski dernek, tradicionalno okrenuti janje ili je ipak bolje roštiljati, čini se jednako značajnom kao i ontološka razlika bitka i bića kod Heideggera. No, tada ih snađe upad onog Realnog sàmog. Policijske sirene, opća gužva i strka, unezvjerena Goga (Branka Katić) s viješću da je Fudo uhapšen. Tko je Fudo? Jedan iz prave sarajevske raje. Svi su o njemu samo lijepo zborili, a bio je i dio onog, danas definitivno nestajućeg svijeta jaranstva, svojstvenog upravo ovoj sredini.

Pjer Žalica kao kino-autor realizirao se upravo u ovakvome idejnom i geografskom ozračju. Naime, njegov prvi kino-uradak MGM Sarajevo: Čovjek, Bog, Monstrum (1994.), nastao u su-režiji s Arnautalićem, Idrizovićem i Kenovićem, bio je smješten u tada još ratno Sarajevo, te je govorio o užasima i ratnim strahotama s rijetko dotad viđenim emotivnim nabojem. Dokumentaristički surov i sirov, navijestio je autorsku sklonost, kasnije i vjernost ocrtavanju specifične bosanske ratne i postratne traume.

Dakle Fudo, ili Fuad Alić, neznani je (anti-)junak rata na ovim prostorima. Njega u Prazniku rada uopće ne vidimo. Prisutan je u Žaličinu filmu kao autorski narativ, a kasnije i kao smrtovnica. (Zapravo, parafrazom ovdašnjeg dramatičara Šnajdera, najpreciznije, radi se o Fudinu Smrtopisu!) Dramsko zaoštravanje cijele pripovijesti vezano je uz povratak Fudina sina Armina (Muhamed Hadžović) nakon desetogodišnjeg odsustvovanja iz Njemačke. Armin je sa sobom doveo i svoju ženu, njemačku Turkinju Dibu (Labina Mitevska). Oca je Fudu želio iznenaditi kako suprugom, tako i budućim potomkom. No, Diba i Armin zatječu se iznenađeni, zaključanim očevim stanom. Nakon cjelonoćne uzbune, ujutro iz novina svi saznaju da je Fudo pritvoren zbog – ratnog zločina. Ta će vijest biti dramaturški otponac za buđenje duha iz boce. Motiv je to koji ostaje perpetuirajućim za cjelokupni habitus Sarajlija koji su podnijeli opsadu grada između 1992. i 1996.

Žalica gradi svoj film na ambivalentnom komičko-tragičkom tonu. Jer, nakon spomenuta prvijenca, kao samostalni redatelj ostavio je trag na regionalnoj kino-mapi svojim lokalno vrlo gledanim filmovima. Gori vatra (2003.) bio je humorno-groteskni kino-zamišljaj mogućeg dočeka Billa Clintona u provincijskom BiH-gradu. (Iz ovoga je filma potekao i veliki glazbeni hit Iznad Tešnja zora sviće.)

Kod Amidže Idriza (2004.) bio je uspjeli Žaličin povratak najbliskijem mu sarajevskom podneblju. U gotovo komornoj drami isprofilirali su se punokrvni lokalni karakteri koji su u dramskom smislu uobličeni na tragu Harolda Pintera i Davida Mameta.

Nakon ovakvog, i komercijalno i umjetnički vrlo uspjela ulaska u vrh kinematografija s prostora bivše države, uslijedio je svojevrsni kreativni hijatus. Malo je tu bilo ozbiljnije ambicije da se Žalica nametne kao redoviti favorit filmskih festivala, tako da se – sve do ovdje tematiziranog filma, na neki način uklonio izvan pogleda gledateljske i kino-kritičarske populacije.

Kakav je u dramsko-narativnom, pa onda i umjetničkom smislu, film Praznik rada? Svojevrsni je to pokušaj da se kroz dosad najambicioznije Žaličino djelo na neki način sumiraju iskustva Sarajeva i cijele BiH tri desetljeća nakon tragičnog rata. Rat je to koji je umnogome promijenio mentalni sklop spomenuta prostora. Žrtve i njihovi krvnici, zločinci i heroji, pobjednici i poraženi dijelom su diskursa loše beskonačnosti, ali i opipljive političke i kulturne dezorijentacije u susjednoj nam Bosni i Hercegovini (što ne čini plauzibilnom ocjenu da je u Hrvatskoj bolje). U na početku teksta spomenutoj ekipi – Žuna, Numo, Savo, Mujke – ponovno se budi dotad tinjajući plam nacionalno-ratnih podjela. Tako će Mujke predbacivati Savi – koji je, btw, kao Srbin bio u rovovima obrane Sarajeva i BiH, da se prikriveno veseli Fudinoj nevolji, kasnije i smrti. Žuna će također spomenutom Savi spočitavati njegov kasniji odlazak u Kanadu, dok on kao Bošnjak nije imao takvog izbora. Konačno, kao glas razuma javlja se Cijo (Ermin Bravo), odgojitelj u domu za nezbrinutu djecu, koji apelira na to da se toj djeci ne oduzima budućnost, ako im je već oduzeto bezbrižno i neopterećeno djetinjstvo.

Žalica ipak uspijeva prevladavajuće sumornoj vizuri dodati i vedrije momente. Jedan je od takvih kada spomenuta sredovječna i starija raja zaigra lopte s klincima. Posebično je zanimljiv i ženski diskurs filma. Tragiku usuda možda ponajbolje razbija lik redateljeve supruge Jasne Žalica u ulozi Mume. Njezina, pak, tirada o tursko-bosanskoj ljubavi, pa onda i o turskim sapunicama, komični je predah. Osim toga, priča o tome kako se prȁve prȃve hurmašice – maestralna je.

Međutim, u Žaličinu Prazniku rada prevladava melankolija i potisnuti očaj, tuga. Ponekad to djeluje pomalo patetično i sebe-sažalijevajuće, no to je ne samo filmska realnost ovog svijeta u nestajanju. Kada nestane Fude, jedan će od likova reći da ustvari „nema više ni nas“ (nadam se da neće nestati i kina Tuškanac, u čijoj sam polupraznoj dvorani gledao film). Žalica se, poput nedavno Miljenka Jergovića – koji je ispisao novu zbirku pripovijedaka Trojicu za Kartal (2022.) kao svojevrsno preispisivanje Sarajevskog Marlbora (1994.) – također vratio rodnome gradu, čiju je ratnu zbilju tako dojmljivo ovjekovječio u spomenutom prvijencu MGM (1994.)

Uz sjajne glumce i čuvanje sjećanja na neki tragičniji, ali ljudskiji svijet, Praznik rada moguće će postati istinskim filmskim zalogom/amanetom budućim naraštajima. I bivši ovisnik Muris (Vedran Đekić) u jednom trenutku kaže Admiru za Fudu, da ga je izvukao kada mu je bilo najteže. Trebamo Život, nakon zagrljaja Smrti, ali i kino-art da se sjetimo što nam se to zbilo u zadnjih 30 godina na ovim prostorima.

Da se ne zaboravi

mk

FFOS Web shop
Pregled privatnosti

Ova web stranica koristi kolačiće tako da vam možemo pružiti najbolje moguće korisničko iskustvo. Podaci o kolačićima pohranjuju se u vašem pregledniku i obavljaju funkcije poput prepoznavanja kod povratka na našu web stranicu i pomaže našem timu da shvati koji su dijelovi web stranice vama najzanimljiviji i najkorisniji.